5 comments on “Perancangan bandar Labuan perlu dikemas kini.

  1. salam muse,
    sdg2 bodoh atu, jgn luan di piara! barcakap psl Islam, pembangunan, ekonomi etc konon, tapi otak tahap lembu NFC.Ko siapa utk menilai org berjuang setakat alam dunia tidak akhirat.Ajaran Islam mna ko ikut utk berprasangka buruk hanya dgn menilai beberapa ayat dari tulisan org lain.Klu mcm ni punya tahap pikiran, nda payah lah cerita psl Islam, rosakkan nama agama sja.

    “Tuan mohon untuk berjalan lihat kawasan.Sya juga seperti tuan sebelum ini. hanya tahu menyatakan yang jalan di Labuan dalam keadaan yang teruk. Tapi tahukah Tuan yang mana jalan-jalan di negeri jajahan pembangkang pun sama sahaja.malah ada yang lebih teruk maka dengan itu saya sarankan cara kita bertindak perlu ada kajian bukan hanya menyata pendirian berdasarkan ada sentimen politik.”
    Di tempat tempat lain tu biartah org disana sja yg menguruskannya, mereka lebih tau cara penyelesaian yg terbaik utk masyarakat di sana. Apasal kita mau sebok2 psl tempat org lain sdgkan tempat kita sendiri pun inda terurus?

    1- “Labuan tidak perlu bandar kedua”
    Rajin2 kan dikit utk membaca bahan2 bacaan berkaitan perancangan bandar atau luaskan kan dikit otak tu dengan melihat bandar2 lain selain Labuan. Nampak sgt ko ni jenis yg x pernah keluar kg.Labuan perlu perancangan untuk mewujudkan bandar ke2 utk mengurangkan kesesakan di bandar. Ini bertujuan utk menempatkan jabatan2 tertentu spt pelabuhan, kastam, terminal dll.
    ” jarak dari hujung labuan ke hujung satu lagi tidak memungkinkan untuk bandar kedua ”
    Apa punya banganglah ayat yg ko tulis ni!

    2- “Sebelum menyentuh penempatan pendatang asing yang mana saya juga tidak bersetuju. Namun, kita hendaklah menilai kembali ianya berkaitan dengan PBB”
    PBB kepala otak mu! Pendatang asing di Labuan atau Sabah tidak ada kena mengena dengan PBB!Kerajaan tlh mngisytiharkan masalah Pendatang Tanpa Izin di negara ini sbagai masalah keselamatan dan diletakan di bawah bidang kuasa Majlis Keselamatan Negara (di bawah Jbtn Perdana Menteri), BUKAN dikendalikan oleh UNHCR (United Nations High Commissioner for Refugees). For your info, Malaysia is not even a signatory to the UNHCR – this was highlighted recently in the controversial refugee swap with Australia. When M’sia refused to ratify the UN Charter for the UNHCR, that was when the UN agency pulled out but left us(Malaysian Government) to deal with the ‘refugees’.Ok gang! it means PBB atu inda ada kana mangana langsung dgn pti di sabah sama labuan!Paham kau? It’s ok, I do understand that Low-IQ people like you would have difficulty digesting this kind of issue, so pls keep learning before trying to be SMARTASS!

    • Betullahkan Allahu Rabbi Bangangnya aku. Tidak apa, mungkin itu menandakan saya sangat low IQ. Cuma kalau kita mahu maju sekali pun tegur lah saya dengan bahasa-bahasa yang elok baru dapat kita berbeza dari UMNO atau BN. Moganya saya tidak bodoh lagi. Sebab tidak tahu bahasa paras tinggi. Kini saya tahu Islam cara baru ialah mencaci orang lain. Tidak ada dendam dan tidak ada salah. Terima Kasih.

  2. Tuan mohon untuk berjalan lihat kawasan.Sya juga seperti tuan sebelum ini. hanya tahu menyatakan yang jalan di Labuan dalam keadaan yang teruk. Tapi tahukah Tuan yang mana jalan-jalan di negeri jajahan pembangkang pun sama sahaja.malah ada yang lebih teruk maka dengan itu saya sarankan cara kita bertindak perlu ada kajian bukan hanya menyata pendirian berdasarkan ada sentimen politik.

    Berkenaan dengan parkir pula satu sahaja perkongsian saya, berdisiplinlah. urusan makan kita pun kita menjadi keberatan untuk memarkir kereta pada jarak yang lebih jauh. Tanamkan diri dengan nilai-nilai agama yang lebih teguh. Janganlah kita menjadi pihak yang tahu mengadu domba. Berjuanglah juga untuk ekonomi, masalah sahsiah, sosial dan agama. Bukan perjuangan fizikal semata-mata yang lebih menampakkan kita hanya boleh setakat alam dunia tidak akhirat.

    Labuan tidak perlu bandar kedua. cukuplah dengan apa yang ada. Padat? tidak tuan jarak dari hujung labuan ke hujung satu lagi tidak memungkinkan untuk bandar kedua. Tuan akan lebih mulia di sisi Allah dari di sisi masyarakat jika tahu keperluan yang lebih utama.

    Sebelum menyentuh penempatan pendatang asing yang mana saya juga tidak bersetuju. Namun, kita hendaklah menilai kembali ianya berkaitan dengan PBB. Fahami peraturan juga Tuan. Saya berkeyakinan andai Tuan berjaya menawan Labuan sekalipun pendatang-pendatng tersebut akan tetap di Labuan.

    Perhati, kaji dan bentang. Masih terdapat masalah melibatkan pelajar-pelajar, sosial, dan ada juga yang tidak bersekolah. Maka dekati rakyat marhaen Tuan, tidak perlu berkumpul dikelompaok kita sahaja.

    Teruskan “berblog’ dan jangan berhenti walaupun pada satu ketika terhenti hampir setahun sebelum ini, dan sambung dan terhenti lagi tiga bulan memandangkan PRU-13 hampir tiba. Teruskan berjuang!

    • @muse
      “Tanamkan diri dengan nilai-nilai agama yang lebih teguh. Janganlah kita menjadi pihak yang tahu mengadu domba. Berjuanglah juga untuk ekonomi, masalah sahsiah, sosial dan agama”.

      Kau ni nasihatkan orang macam bagus! Seolah olah macam kau pasti sangat bahawa kau ni tertanam dengan nilai nilai agama yg jauh lebih teguh dari org lain atau org yg kau nasihatkan.Mengadu domba???Artikel yang dirujuk tidak ada kena mengena dengan mengadu domba, mengadu tenaga dan jauh sekali dari mengadu nasib. Ia hanya berkaitan mengenai hak rakyat tempatan untuk mendapatkan keperluan/kemudahan asas sebagai pembayar cukai.

      Wang rakyat sepatutnya disalurkan untk projek yang dapat memberikan manafaat kepada semua golongan masyarakat, bukan digunakan untuk membiayai projek yg mana hanya akan digunakan oleh golongan atasan sahaja seperti Marina Labuan dan padang golf 18 lubang seperti di Kiamsam. Begitu juga dengan projek yang tidak mendatangkan manafaat kepada rakyat Labuan seperti bangunan penjara.

      Bercakap macam bagus, jadi berapa banyak sudah jasamu dalam memperjuangkan rakyat tempatan di Labuan ni? Aku memang mengakui tidak terlibat secara langsung dalam politik tetepi sekurang kurangya aku menghargai jasa dan usaha orang lain dalam menuntut dan menyedarkan orangramai akan hak hak rakyat tempatan di Labuan.

      • Maaflah saya tidak pernah menasihat, hanya memberi pendapat. Malah saya tidak menyatakan sokongan terus kepada kerajaan sekarang. Saya juga memohon untuk merka terus berjuang dengan ikhlas, bukan sindiran. Cuma lagi marilh kita sama-sama melihat. Dan saya tidak akata saya bagus pun Tuan. Saya juga tidak menafikan padang Golf tersebut sememangnya tidak ada manfaat itu saya sangat setuju. Bagi saya mendirikan lebih banyak sekolah lebih perlu sebab ada keperluan. Saya mohon bila baca apa yang telah tercatat oleh saya, baca dengan nada yang sederhana. Sebab saya tidak dalam keadaan yang marah pun pada ketika itu. dan bila kita berbincang janganlah sebahagian yang saya sentuh sahaja ditegur. Bab akidah, ekonomi malah sahsiah tu juga perlu kita bincang bersama.

        Apapun andai anda seorang muslim sambutlah salam ini sebagai tanda bermulanya perjuangan ke Arah yang lebih membawa Manfaat. Assalamu’alaikum.

Leave a Reply

